www.royalengro.no – en annerledes nettbutikk

Den 20. mai lanserte vi endelig den nye nettbutikken til Royal Engro A/S. En stilren og oversiktlig nettbutikk med spennende funksjonalitet. Den er laget i WordPress med Woocommerce, og huser i dag oppunder 200 produkter, og omkring 150 registrerte kunder.
Royal Engro A/S driver engroshandel av briller, solbriller, innfatninger og tilhørende tilbehør. De selger ikke til privatpersoner, kun til forhandlere. Når man driver med engroshandel er man ofte interessert i å bestemme hvem som kan se priser og handle i nettbutikken. Dette bød på spennende utfordringer når den nye nettbutikken skulle lages.

Utfordringene

  • Skjule priser og muligheten til å handle for personer som ikke er registrerte.
  • Registreringen på nettbutikken skal være åpen, men man skal kunne godkjenne registreringer før kunden kan se priser og handle.
  • Å gjøre dette på en måte som ikke skaper ekstra arbeid for Royal Engro eller deres kunder.
  • En sterk nok plattformer til å kunne huse oppunder 500 produkter og 1000+ registrerte kunder.

Slik løste vi det

Etter at designet og produktene var på plass, implanterte vi en funksjon som gjorde at priser og handlekurv blir skjult for en vanlig besøkende. For å derfra kunne se priser og bli godkjent som forhandler, uten å måtte registrere seg flere ganger eller søke om godkjennelse, erstattet vi registreringsskjemaet til WordPress med et fyldigere skjema. Kunden blir der tvunget til å skrive inn mer informasjon om seg selv og sitt firmaet slik at godkjennelsesprosessen blir enkel for Royal Engro.
For å være sikker på at opplysningen som kunden oppgav er korrekte, implanterte vi en automatisk to-trinn verifisering via e-post. Når verifiseringen er godkjent er kontoen til kunden opprettet. Vedkommende kan logge inn – men fortsatt ikke se priser.

Godkjennelsen
Ved all nye registreringer blir Royal Engro varslet per e-post. De logger seg så inn i systemet og ser om den informasjonen kunden oppga ved registreringer er korrekt. De kan så gjøre en kredittsjekk eller kryssjekke opplysningene med Brønnøysundregisteret. Hvis alt ser OK ut, trykker de «godkjenn» – og kunden kan nå begynne å handle i nettbutikken. Ganske enkelt 🙂

Valg av plattform
Valg av plattform og CMS (content management system) falt på WordPress m/ WooCommerce. WordPress er en meget populær plattform for hjemmesider og nettbutikker. Den er brukervennlig, fleksibel og mulighetene er uendelige hvis man kjenner systemet godt nok.

Brukervennlighet

Det flotte med denne nettbutikken er brukervennligheten og det helautomatiske e-postsystemet. Hver gang noen gjør en ordre får Royal Engro en e-post som kan minne om en plukkliste. Kunden som gjør en ordre får også en detaljert bekreftelse per e-post med informasjon om betaling og frakt. Når Royal Engro har fullført ordren, får kunden en ny automatisk og hyggelig e-post med at ordren er fullført.
Ordrene blir også lagret i kontrollpanelet til Royal Engro samt i kunden sin historikk i nettbutikken.

Se den nye nettbutikken til Royal Engro A/S her: www.royalengro.no