Wordpress guide søkemotoroptimalisering seo

5 tips for søkemotoroptimalisering i WordPress

Det er ingen hemmelighet at søkemotoroptimalisering, forkortet SEO på engelsk, er alfa og omega for din hjemmesides synlighet i søkemotorer som Google og Bing. Her er 5 tips som vil hjelpe deg med nettopp dette når du skriver nye innlegg på WordPress-siden din.

Dette innlegget er en guide for våre kunder som selv ønsker å publisere innhold på de nettsidene vi i Fredrikstad Webdesign har levert.

Alle nettsidene vi leverer er allerede søkemotoroptimaliserte og vil rangere godt i søk, men det er likevel viktig å gjøre noen ekstra tiltak når du publiserer innhold for å oppnå best mulig resultat.

Nå skal vi gå gjennom disse tiltakene punkt for punkt.

1. Fokus på innhold

Innhold, innhold, og atter innhold!

Ha et konstant fokus på å skrive godt innhold. Her er både kvalitet og kvantitet viktig. Google liker sider som legger ut nytt innhold ofte, men det er samtidig viktig å ikke publisere kun for å gjøre det. Kvaliteten på innholdet spiller også en rolle og det må tilføre verdi, i en eller annen form, for kundene dine. Det vil si at det enten løser et problem, eller at det er lærerikt, informativt eller underholdende.

Les også: SEO i din markedsplan for 2016 (relevant også i 2017)

2. Finn en god tittel og metabeskrivelse

Du har garantert lagt merke til at alle søketreff i Google består av en tittel med link og en kort tekst. Denne teksten kalles metabeskrivelse, og du kan tilpasse både tittel og beskrivelse for hver enkelt side på din egen WordPress-hjemmeside.

Les også: Slik redigerer du tekst på din WordPress hjemmeside

For å redigere disse to, går du inn i din hjemmesides backoffice slik du vanligvis gjør for å redigere et innlegg eller en side. Så scroller du nedover til du ser en blokk kalt Yoast SEO.

Det er ekstremt viktig at innholdet i innlegget eller på siden er relevant i forhold til både tittel og metabeskrivelse. Dersom du prøver å “lokke” besøkende ved å oppgi urelevant eller misvisende informasjon, så vil de oppdage at siden din ikke inneholdt det de var på utkikk etter. Dermed forlater de siden din etter kort tid, og går tilbake til søkemotoren hvor de heller velger et annet treff. Korte besøk slik som dette blir straffet av Google og andre søkemotorer, fordi det betyr at den besøkende ikke fant relevant innhold i forhold til det han eller hun søkte på.

3. Link til annet innhold på hjemmesiden din

Det er et begrep som heter crosslinking, eller krysslinking på norsk, som betyr at man linker på tvers av sin egen hjemmeside. Det vil si at du linker til andre deler av hjemmesiden din i innholdet du publiserer. Vær flink til å promotere ditt eget innhold hvis det er relevant i forhold til innlegget du skriver. Som du kanskje har lagt merke til, så har vi i dette innlegget krysslinket til eldre innlegg som handler om søkemotoroptimalisering.

Gjør det til en vane at du prøver å legge inn minst 3 forskjellige linker til innhold på din egen side. Ved å få de besøkende til å klikke på krysslinker og bruke mer tid på hjemmesiden, vil du forbedre søkemotorrangeringen din.

4. Bruk kategorier og stikkord

Vær nøye med bruken av kategorier og stikkord. Korrekt bruk vil hjelpe søkemotorer med å koble innhold sammen, og det vil også hjelpe de besøkende på hjemmesiden din ved at det blir enklere å finne relevant innhold som er gruppert sammen.

5. Beskriv bildene dine

Husk å alltid sette en beskrivende tittel på bildene du laster opp, i tillegg til at du fyller ut “alt tekst”-feltet. Både i Google og Bing kan du gjøre søk etter bilder. Du kan derfor gjøre det bra i slike søk ved å gi bildene dine relevante navn og beskrivelser.

Les også: Slik redigerer du bilder i Photoshop til din hjemmeside

I WordPress kan du redigere både tittel og «alt tekst» når du laster opp et bilde, eller ved å gå inn på et bilde i Mediabiblioteket i venstremenyen.