SEO i din markedsplan for 2016

Har du inkludert SEO (søkemotoroptimalisering) i markedsstrategien din for 2016? Det blir bare flere og flere mennesker som søker etter produkter og tjenester på internett. Ved å ha et godt blikk festet på søkemotoroptimalisering (SEO) på din hjemmeside vil det bidra til at ditt budskap når ut til enda flere potensielle kunder.

Mange undervurderer det å rangere godt i Google sine organiske (ikke betalte) søk. At Google «velger» ut akkurat din hjemmeside til å bli vist i toppen er et kvalitetsstempel på at akkurat din nettside er meget relevant for akkurat det søkeordet. Den besøkende vet med andre ord at din hjemmeside inneholder god informasjon om det h*n søker etter.

Pssst! Visste du at Google elsker hjemmesider basert på WordPress? Derfor bruker vi utelukkende WordPress som rammeverk på alle nettsider vi utvikler.

Hvor skal jeg starte? Vi har her laget her en liten huskeliste når det kommer til hva som er viktig med tanke på SEO for din bedrift.

Hold deg oppdatert

Google forandrer sine algoritmer hundrevis av ganger i året. Gjerne flere ganger om dagen. Dette er som oftest bare små endringer som ikke har noe særlig betydning, men noen ganger gjør Google store endringer som er veldig merkbare. Med endringer i algoritmen så mener vi gjerne hva som vektlegges mer/mindre. F.eks om hjemmesiden er enkel å navigere i på mobil.

Oversikt over bedriftens viktigste søkeord

Har du en liste med minst 20 viktige søkeord for din bedrift? Hvis ja; veldig bra. Hvis ikke; våkne opp. Skal man lykkes på internett må man vite hva potensielle kunder skal søke etter. For best effekt av fremtidige tiltak burde du kartlegge de viktigste søkeordene, samt få en forståelse for hvor synlige du er på de respektive søkeordene. Kanskje analysere dine konkurrenter også?

Fokuser på innhold

Innhold, innhold, innhold! Fredrikstad Webdesign anbefaler _alle_ kunder å regelmessig skrive nyheter. Kall det hva du vil; blogg, aktuelt, nyheter. Google prioriterer hjemmesider hvor det regelmessig publiseres nytt innhold. Innhold som er relevant for hva man allerede finner på hjemmesiden. Kvaliteten på innholdet er også veldig viktig.

Har du ikke noe fornuftig å si, så ikke si noenting

Tenk på at innholdet på nettsidene i sin helhet er viktig, ikke kun søkeordene. Ved å tilby informativt og unikt innhold vil dette gi din nettside mer synlighet.

Pssst! Aldri kopier innhold fra andre nettsider. Google vil straffe deg.

Følg med på dine resultater

Det finnes flere verktøy som gjør at du kan følge godt med på søkeresultatene og hvor akkurat din nettside er plassert på viktige søkeord. Her er Google Webmaster Tools er godt verktøy. Er du usikker på om nettsiden din er Google-vennlig bør du se nærmere på Google Search Console.

Good luck!