Gjør det bra i søkeresultatene; slik tenker Google

For første gang har Google sluppet en fullversjon av ‘Search Quality Rating Guidelines’. Et 160 siders dokument som tar oss med bak kulissene i hvordan Google skaper magi; hvordan «hjulene» i søkemotoren fungerer og hvordan den skiller gode hjemmesider fra dårlige hjemmesider. For oss som arbeider med søkemotoroptimalisering, er dette dokumentet en slags bibel.

160 sider (!)… de som ikke aktivt arbeider med søkemotoroptimalisering kan tro at dokumentet kan få en kopp kaffe til å sovne. Ikke noe galt med det, men for oss som har interesse av å bli mer synlig på internett, er dokumentet overraskende lettlest.

I tillegg til å forklare hvordan Google tenker og hva de setter fokus på, kommer de også med råd for hva du kan gjøre for at din hjemmeside skal rangere bedre. Nøkkelordene er mobil, tillit og kvalitet.

Gitt utviklingen i mobile søk, er det absolutt ingen overraskelse at en betydelig del av disse 160 sidene dreier seg om mobiltelefonen; ca. 1/4 av dokumentet – og det viser oss bare hvor aggressiv tankegangen til Google er ovenfor at det skal bli enklere å få en god søkeopplevelse på mobilen.
Det er samtidig mye informasjon om hvordan Google finner ut om en nettside er troverdig og har et positivt omdømme, som forøvrig er en videreføring fra tidligere versjoner av retningslinjene som har blitt lekket gjennom årene.

Videre står kvalitet i fokus;  hvordan et velfungerende webdesign fungerer og hvordan besøkende raskt skal finne den informasjonen de søker. Å ha et godt hovedinnholdet i kombinasjon med oversiktlig og enkel tilgang til annet innhold på hjemmesiden etter behov og ønske, er altså en viktig faktor.

Dokumentet kan du laste ned her. Enjoy 🙂

Slik fungerer Google sin søkemotor